A városi forgalom bosszantó küzdelme és a szervizek rémálma: így született meg a mopedautó, mint egyfajta megoldás a közlekedési káoszban.

Kicsi, könnyű a parkolás vele, és 16 éves kortól is vezethető. Mégis, alig találkozunk mopedautóval a hazai utakon. Bár első ránézésre biztonságos miniautónak tűnik, a szakértők szerint inkább motorkerékpárnak számít karosszériával, amely fenntartásában és használatában is komoly kompromisszumokat kíván. Mutatjuk, miért nem a legjobb választás autónak.
Kicsik, lassan gurulnak, de álom velük parkolni. A mopedautók - hivatalos besorolásuk szerint könnyű és nehéz besorolású négykerekű segédmotoros járművek - évek óta közlekednek a hazai utakon, mégis viszonylag ritkán találkozunk velük. Miniautónak számítanak, de a jogszabályok és a használatuk alapján sokkal inkább a motorkerékpár rokonaként tekinthetők.
Itt vannak a mopedautókra vonatkozó szabályok, amelyeket érdemes megismerni:
A mopedautó vezetéséhez legalább AM kategóriás jogosítvány szükséges, amelyet már 16 éves kortól megszerezhetünk. Ha valaki rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal, az szintén jogosult a mopedautó vezetésére, sőt, ezzel a nehezebb, L7e típusú járművek irányítására is képes. A mopedautó forgalomba helyezéséhez elengedhetetlen a forgalmi engedély, a rendszám és a kötelező biztosítás. Fontos, hogy a járműben kötelező a biztonsági öv használata, valamint a világítás, irányjelző és visszapillantó tükör megléte is, tehát a mopedautónak hasonló műszaki követelményeknek kell megfelelnie, mint egy hagyományos személyautónak. A zárt utastér miatt azonban a bukósisak viselése nem kötelező.
A mopedautók vezetőinek is be kell tartaniuk a KRESZ előírásait, hiszen ugyanazok a közlekedési szabályok érvényesek rájuk, mint bármely más gépjárműre. Az indexelés, az elsőbbségadás, valamint a STOP táblánál való megállás kötelező számukra is. Fontos megjegyezni, hogy ezek a járművek általában csak 45 kilométer/óra sebességgel közlekedhetnek, ami jelentős korlátozást jelent. Benke Csaba, a Magyar Autóklub területi igazgatója szerint a mopedautók maximális tömege 380 kilogramm lehet, motorjuk pedig a legtöbbször 50 köbcentis benzines vagy más típusú, és legfeljebb 4 kW teljesítménnyel rendelkezik. Mivel műszaki vizsga nem szükséges számukra, így e tekintetben is hasonlítanak a segédmotoros kerékpárokra.
Benke Csaba véleménye szerint a mopedautók zárt kialakítása és struktúrája a sofőrökben biztonságérzetet ébreszthet, de ez a megközelítés téves. Valójában egy ütközés esetén ezek a járművek sokkal sérülékenyebbek, mint a hagyományos autók, mivel felépítésük gyengébb, és az energiaelnyelő zónák szinte teljesen hiányoznak.
- Valójában inkább motorkerékpárként kell tekinteni rájuk, némi karosszériával körülvéve - mondta a területi igazgató.
Ezért nem igazán elterjedtek hazánkban.
A nagy kérdés az, hogy vajon miért nem terjedtek el jobban Magyarországon. Bár a kétezres évek elején egyes kedvezmények, például biztosítási vagy súlyadó-kedvezmény miatt, volt némi fellendülés a mopedautók iránt, ám mára sokkal kevesebb közlekedik belőlük. Ennek Benke Csaba szerint több oka is lehet. Magas a fenntartási költségük, az alkatrészek sokkal drágábbak, mint a normál autóké. Nehezen beszerezhető alkatrésszel rendelkeznek, kevés szerviz vállalja a mopedautók javítását. Használhatóságuk korlátozott, mivel a lassú haladásuk miatt főleg városban vagy rövidebb távokra alkalmasak. Végül pedig az üzemanyagtakarékosság szempontjából sem kiemelkedőek.