A világ legnagyobb autógyártója meghozta a sorsdöntő döntést Kínával kapcsolatban.


A Toyota bemutatta a Lexus márka új akkumulátor- és elektromosjármű-gyárának terveit Sanghajban, és ezzel a világ legnagyobb autógyártója egyértelmű üzenetet küldött: minden eddiginél fontosabb lett számukra a kínai piac. Közben a japán székhelyű vállalat megemelte a profitprognózisát.

A Toyota a harmadik autógyártó lesz, amely Kínában teljes körű akkumulátor- és elektromos járműgyártási kapacitással bővíti tevékenységét - áll a Financial Times összefoglalójában. Ezzel a lépéssel a japán cég megduplázza jelenlétét a világ legnagyobb autópiacán, ugyanakkor a kiélezett versenyhelyzet következtében más nemzetközi márkák kénytelenek lehetnek visszavonulni a piacról.

Majd nyilvánosságra hozta a sanghaji új akkumulátor- és EV-gyárba történő beruházás terveit, amely 2027-ben kezdi meg a Lexus modellek gyártását.

Ezzel a Toyota merész lépéseket tesz a kínai piacon való érvényesülése érdekében. Az olyan versenytársak, mint a Volkswagen, a Nissan és a General Motors az eladások esése után visszavesznek a BYD, a Chery és a Geely által vezetett helyi riválisok éles versenyéből.

"Hozzá kell tennem, hogy ez a szituáció lényegesen eltér az eddigi tapasztalatainktól, mivel Kína egyre inkább a globális vezető szerep felé halad" - nyilatkozta Hiroyuki Ueda, a Toyota külső és nyilvános ügyekért felelős vezetője, majd folytatta:

A politikai irányvonalunk célja, hogy a világ vezető vállalatává emelkedjünk. Ennek érdekében olyan innovatív járműveket kell létrehoznunk, amelyek tökéletesen illeszkednek a kínai fogyasztók elvárásaihoz és igényeihez.

Az új gyár teljes mértékben a Toyota birtokában fog állni, követve a Tesla sanghaji óriásgyárának és a Volkswagen hefei elektromos járműgyártó üzemének példáját. A tervek szerint kezdetben évente százezer járművet tudnak majd előállítani, azonban a pontos pénzügyi adatokat egyelőre nem osztották meg a nyilvánossággal.

A külföldi autógyárak régebben kénytelenek voltak kínai versenytársaikkal közös vállalkozásokat alapítani, hogy belépjenek a hatalmas kínai piacra. 2018-tól azonban Kína megnyitotta kapuit, és lehetővé tette, hogy a nemzetközi cégek teljes mértékben saját elektromos autógyártó üzemeket létesítsenek az ország területén.

A Toyota már két vegyesvállalatot működtet, a FAW és a GAC partnereivel, és 2024 során Kínában körülbelül 1,8 millió járművet értékesített, ami 6,9%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. Az új sanghaji gyár megnyitása lehetőséget ad a Toyotának arra, hogy felzárkózzon az elektromos autók technológiai fejlődésében, miután a hibrid modellekre való eddigi fókuszálás nem tette lehetővé, hogy kellően kihasználják ezt a gyorsan fejlődő szegmenst.

A kínai beruházás miatt piac egyre nagyobb figyelmet szentel a Toyotakínai terveire, amelyekkel az észak-amerikai piacon Donald Trump vámfenyegetései miatt kialakult zavarokat kívánja kezelni. Érdemes hozzátenni: a vállalat 1 millió dollárt adományozott Trump elnöki beiktatására, és 2017-ben 10 milliárd dolláros beruházást ígért meg az Amerikában, miután Trump bírálta, hogy a Toyota inkább egy új mexikói gyárba fektetett.

A Toyota, a versenytársaival ellentétben, stabil pénzügyi alapokkal rendelkezik, még akkor is, ha az eladásai csökkenést mutatnak. Az autógyártó tavaly ötödik alkalommal is megőrizte eladási vezető pozícióját, összesen 10,8 millió járművet értékesítve. Ez ugyanakkor egy enyhe visszaesést jelent az előző év 11,2 milliós értékesítési számához képest.

Az üzemi eredmény 27 százalékkal 1,2 milliárd jenre csökkent a decemberrel zárult három hónapban, ami elmaradt az elemzői előrejelzésektől. Korábban pedig már megírtuk, hogy novemberben növelte globális autóeladásait a Toyota, ugyanakkor a járműgyártás 6,2 százalékkal, 869 230-ra esett, a termelés ezzel már a 10. egymást követő hónapban csökkent.

Japánban, ahol a Toyota globális gyártásának körülbelül egyharmadát bocsátja rendelkezésre, novemberben a termelés 9,3%-os visszaesést mutatott, ami részben két jelentős gyárának kétnapos leállásának volt köszönhető. A januártól novemberig terjedő időszakban a Toyota globális termelése éves szinten 5,2%-kal, összesen mintegy 8,752 millió járműre csökkent, míg globális eladásai 1,2%-os csökkenést mutattak, elérve a 9,254 milliót.

Fontos megjegyezni, hogy az adatokban a Lexus márka szerepel, de a Daihatsu és a Hino Motor nem kerül figyelembe vételre. A Toyota, beleértve leányvárait, november hónapban összesen 984 348 járművet értékesített, ami 0,2 százalékos csökkenést jelent a tavaly novemberi számokhoz képest. Ezzel párhuzamosan a termelés 9,4 százalékkal, 966 921 darabra csökkent. A január és november közötti időszakban a globális eladások 3,6 százalékkal, 9,858 millióra csökkentek, míg a gyártás 8,2 százalékos visszaesést mutatott, összesen 9,745 millióra.

Related posts