Aggodalommal figyelik, hogy az árak Horvátországban egyre magasabbra kúsznak.

A horvát turizmus vezetői figyelmeztetnek arra, hogy a közelgő nyári szezon előtt érdemes körültekintően megválasztani az árazási stratégiákat. Kiemelik, hogy a megfelelő ár-érték arány biztosítása elengedhetetlen a mediterrán riválisokkal való versenyben - számolt be róla a Croatia Week.
Tonči Glavina, a horvát turizmusért és sportért felelős miniszter, a közszolgálati televízió Otvoreno című műsorában beszélt a legfrissebb turisztikai statisztikák biztató alakulásáról. Június eleje erőteljes kezdetet jelez, amely reményekkel tölti el az ágazat szereplőit. A miniszter hangsúlyozta, hogy az eredményeket három kulcsfontosságú időszakban figyelik: az év első felében, a nyári csúcsidőszakban, valamint az utószezonban, hogy teljes képet kapjanak a turizmus teljesítményéről.
Nemzetközi kampányaink a kedvező ár-érték arány kiemelésére helyezik a hangsúlyt.
- mondta Glavina, visszhangozva Andrej Plenković miniszterelnök közelmúltbeli kijelentését, miszerint az áraknak észszerűnek kell maradniuk, mivel Horvátország nem az egyetlen ország, amely napfényt és tengert kínál.
A miniszter hozzátette, hogy bár voltak ingadozások - köztük márciusban 30%-os visszaesés a turisták számában, amit áprilisban fellendülés követett - a szezonra vonatkozó kilátások nagyrészt megfelelnek a várakozásoknak. "A verseny minden eddiginél élesebb. Az eredmény rajtunk múlik" - hangsúlyozta.
Kristjan Staničić, a Horvát Idegenforgalmi Közösség (HTZ) igazgatója rávilágított, hogy a látogatók összetétele az év folyamán folyamatosan változik, és a nyári hónapokban a nemzetközi érkezések elérik a csúcspontjukat. A külföldi piacok között Németország továbbra is az élen áll, míg Ausztria, Szlovénia, Csehország és Lengyelország követik őt. Staničić különösen hangsúlyozta a brit turisták visszatérésének fontosságát is.
Veljko Ostojić, a Horvát Turisztikai Szövetség igazgatója figyelmeztetett, hogy a versenytárs desztinációk jelentős befektetéseket hajtanak végre, és Horvátországnak ébernek kell maradnia. Ennek ellenére a szállodai és kempingszektorban stabil a helyzet, idén 3-5%-os bevételnövekedés várható.
Ostojić cáfolta, hogy az árak túlzottan emelkednének, rámutatva, hogy a szállodai árak 2023-ban mindössze 1,9%-kal nőttek az előző évhez képest.
Az ötcsillagos szállodák tavaly augusztus 15-én lenyűgöző, 96,5%-os telítettséggel üzemeltek, míg az ötcsillagos kempingek teljes kapacitásukkal, 100%-os kihasználtsággal működtek. Ez a teljesítmény egyértelműen azt jelzi, hogy a piac elismeri és értékeli az általunk nyújtott szolgáltatások minőségét.
- mondta.
Joso Smolić, a Horvát Kereskedelmi és Kézműves Kamara alelnöke, aki a vendéglátásért és turizmusért felel, kiemelte, hogy elengedhetetlen a szolgáltatási színvonal és az árak stabilitásának megőrzése. "A turisták azért választják Horvátországot, mert ez az ország biztonságos, jól ismert és kiváló minőségű úti cél" – fejtette ki, biztatva a vendéglátóipari szereplőket, hogy tartsák fenn az árak stabilitását és helyezzenek hangsúlyt a prémium szolgáltatásokra.
Staničić a Spanyolországgal, Görögországgal, Franciaországgal és Olaszországgal való összehasonlításokra is kitért, megjegyezve, hogy Horvátország továbbra is versenyképes árakkal rendelkezik mind a belső értékelések, mind a globális adatok alapján. "Továbbra is úgy tekintenek ránk, mint akik megfelelő ár-érték arányt kínálnak" - zárta gondolatait, arra szólítva fel az iparágat, hogy maradjon okos az árazási stratégiákban.
Az aggodalmak nem alaptalanok. A portál egy másik cikkében arról írt, hogy sok külföldi túlzónak tartja a horvátországi árak emelkedését.