Az új közszolgálati otthontámogatás kapcsán felmerülő információk alapján több izgalmas lehetőség kínálkozik. Az állam által nyújtott támogatások célja, hogy segítséget nyújtsanak a közszolgálatban dolgozó szakemberek lakhatási nehézségeinek leküzdésében.


A kormány által bejelentett, 2026 januárjában induló közszolgálati otthontámogatás részletszabályai még kidolgozás alatt állnak, és augusztusra ígéri a kormány a részletszabályok véglegesítését. Az eddig bejelentett információk alapján azonban már következtetni lehet, hogy a 2025 januárjától elérhető, 35 év alattiaknak szóló lakhatási támogatás adhatja a mintát - véli Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

A 2025. július 31-i kormányinfón bejelentették, hogy az új otthontámogatás adózási feltételei a cafeteriához hasonlóan kedvezőek lesznek. A fiatalok lakhatási támogatása is egy olyan béren felüli juttatás, amely mindössze 28 százalékos adóterhet ró a munkáltatókra. Továbbá, ez a támogatás évi 1,8 millió forintig, a normál cafeteria keretein túl is biztosítható.

A két program összehasonlításával a közszolgálati munkatársak előre felkészülhetnek arra, milyen kritériumoknak kell megfelelniük ahhoz, hogy igénybe vehessék az évi nettó 1 millió forintos közszolgálati otthontámogatást.

Nem minden jogosultnak automatikusan fog rendelkezésére állni.

Szükséges igazolni a jogosultságot, ahogy azt a múlt heti kormányinfón Gulyás Gergely miniszter is elmondta. A 35 év alattiaknak szóló programban a munkavállalónak írásbeli lakásbérleti szerződéssel vagy lakáscélú hitelszerződéssel kell rendelkeznie.

A közszolgálati támogatásnál valószínűsíthető, hogy a lakáscélú jelzáloghitel szerződés bemutatása szükséges lesz, amely piaci kamatozású vagy államilag támogatott konstrukció is lehet (mint például a CSOK Plusz, vagy az új Otthon Start hitel). Ugyanakkor a nem lakáscélú hitelek, mint a babaváró, diákhitel, munkáshitel vagy szabad felhasználású jelzáloghitel itt sem lesznek elfogadottak.

Valószínű, hogy ha több lakáshitel-szerződéssel rendelkezik az igénylő, lehetősége nyílik arra, hogy szabadon válassza meg, melyik hitelbe kívánja befektetni az extra támogatást. Érdemes a magasabb kamatozású, piaci lakáshiteleket mérlegelni, mivel ezek lehetőséget adhatnak a nagyobb hozamra. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a piaci lakáshiteleknél az előtörlesztés általában 1 százalékos díjat von maga után. Ezért, ha például az 1 millió forintot csak egy összegben kívánja felhasználni, az nemcsak a támogatás értékének csökkenését jelenti, hanem komolyabb pénzügyi következményekkel is járhat – hívja fel a figyelmet Gergely Péter.

A támogatás a saját források kiegészítéseként is igénybe vehető, ezért az új lakás vásárlásának igazolása kötelező feltétel lesz, ami részletesen a későbbiekben kidolgozott szabályokban lesz megfogalmazva. Gergely Péter, a pénzügyi szektor szakértője hangsúlyozta, hogy a saját tőke megléte alapvető elvárás a hiteligénylés során, így az adásvételi szerződés vagy a hitelkérelem benyújtása nem lenne praktikus ebben a kontextusban.

Nem fogja minden jogosult dolgozó automatikusan megkapni. Ahogy a 35 év alattiak esetében a támogatást a munkáltató adhatja, úgy a közszolgálati programnál sem automatikus jóváírásra kell számítani. Az igényléshez írásbeli kérelem benyújtása és a lakáscélú hitelt, vásárlást igazoló dokumentumok megléte is szükséges lehet.

Hasonlóságok és különbségek a két támogatásban

A két támogatási forma közös vonása, hogy mindkettő kifejezetten a lakáshitelhez és az otthonteremtéshez kapcsolódó költségek enyhítésére összpontosít, így értékes segítséget nyújt a családok számára.

A 35 év alattiak programja azonban rugalmasabb, mivel albérletre és hitelre egyaránt felhasználható, a közszolgálati támogatás viszont a jelenlegi információk alapján kizárólag lakáshitelre és önerőre használható fel.

A 35 év alattiak programjában a támogatás adása nem kötelező a munkáltató számára, ez is egy lényeges különbség lehet a közszolgálati támogatáshoz képest, amely állami programként valószínűleg kötelezővé teszi a folyósítást a jogosultak számára - véli a szakértő.

A cikkben bemutatott megállapításokat a Biztos Döntés Kft. a releváns információk és körülmények alapos szakmai elemzésének figyelembevételével fogalmazta meg. Ennek következtében az írás nem csupán tények közlésére korlátozódik, hanem a Biztos Döntés Kft. megfontolt és felelősségteljes szakmai állásfoglalását tükrözi.

Related posts