A magyarok sörvásárlási szokásai igencsak sajátosak: a boltokban valódi kalandok zajlanak. Az üzletek polcain sorakozó sörök között nemcsak márkák, hanem történetek is várnak felfedezésre. Az emberek nem csupán a kedvenc ízüket keresik, hanem a baráti bes


A söriparban jelentős átalakulás zajlik, ahol a mennyiségi termelés helyett egyre inkább a tudatos és felelős fogyasztás kapja a főszerepet. Nikos Zois, a Heineken Hungária vezérigazgatója hangsúlyozza, hogy az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok népszerűsége már nem csupán egy átmeneti trend, hanem egy tartós strukturális változás jele. A fiatalabb generációk körében megfigyelhető, hogy természetes módon kevesebb alkoholt fogyasztanak, ami új irányokat nyit a söripar fejlődésében.

Az egészségtudatosság előretörése és a fogyasztói szokások változása alapjaiban formálja át a söripart. A legjelentősebb, tartós változást az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú termékek térnyerése jelenti. A Heineken globálisan piacvezető ebben a szegmensben, és az elmúlt öt évben rendre 10 százalékos bővülést ért el az alkoholmentes sörök piacán, miközben a teljes kategória globálisan csak 4,8 százalékkal növekedett. A szakember szerint a magyar sörpiac idén mintegy hat százalékkal zsugorodott, amihez az időjárási tényezők is hozzájárultak - számolt be a Portfolio.

A mesterséges intelligenciával támogatott modelljeink alapján normál időjárás mellett nagyjából háromszázhatvanezer hektoliterrel lenne nagyobb a piac

- Ezt csak úgy tudom elmondani, hogy mindenki megértse - fejtegette Zois.

A Z generáció fogyasztási szokásai különösen figyelemreméltóak. Ez a generáció egészségtudatosabb, kevesebb alkoholt fogyaszt. Számukra természetes, hogy alkoholmentes terméket választanak. A szakember elmondta, hogy a vállalat három területre összpontosít: az elérhetőségre, az ízélményre és a társadalmi stigma lebontására.

Célunk nem az, hogy az emberek nagyobb mennyiségben fogyasszanak alkoholt, hanem hogy ha valaki szeretne egy jó sört élvezni, akkor minőségi választék álljon rendelkezésére, és ezt tudatosan, felelősségteljesen tehessék.

- hangsúlyozta Zois.

A vállalat komoly erőfeszítéseket tesz a felelős alkoholfogyasztás népszerűsítésére, különböző kampányok és partnerségek révén. Emellett a fenntarthatóság is központi elemét képezi a cég stratégiájának. A soproni sörgyár egy világos ütemterv szerint halad előre a 2030-ra kitűzött nettó zéró kibocsátás elérése felé.

Idén a várakozások szerint körülbelül 37%-os csökkenésre számítunk a 2022-es évi szén-dioxid-kibocsátásunkhoz viszonyítva. A jövő évre nézve pedig akár 54%-os csökkenést is elérhetünk, ami jelentős lépést jelent a környezetvédelem terén.

- fejtette ki a vezérigazgató.

A digitalizáció és a mesterséges intelligencia alkalmazása már a mindennapi működés része. Az időjárási hatások modellezése és a heti előrejelzések automatizáltak, ami pontosabb értékesítési tervezést és optimális gyártási volument tesz lehetővé. A vízfelhasználás terén is jelentős eredményeket értek el: Magyarországon világszínvonalú eredmény, hogy a vízfelhasználásunk tartósan alacsony, kevesebb mint három hektoliter vizet használunk egy hektoliter sör előállításához, tíz éve ez még négy és fél hektoliter volt.

A magyar piacon a fogyasztási szokások érdekes képet mutatnak, hiszen évente egy főre vetítve körülbelül 60-70 liter ital fogy el. Ebből a mennyiségből 80 százalékot otthon élveznek a fogyasztók, míg 20 százalék a különböző vendéglátóhelyeken kerül asztalra. Emellett jelentős az "út közben" történő fogyasztás is, ami tovább színesíti a piacot. Csomagolási szempontból a fél literes doboz a legnépszerűbb választás, de az üveg, különösen a visszaváltható változatok iránti kereslet is növekszik. Ezen trendek erősítése érdekében a Heineken támogatja a betétdíjas visszaváltási rendszer bevezetését, amely hozzájárulhat a fenntarthatóság javításához és a környezetvédelemhez.

A magyarországi bevezetés zökkenőmentesen zajlott, és a fogyasztók gyorsan alkalmazkodtak az újdonsághoz. A kommunikáció világosan és érthetően zajlott, ami hozzájárult a sikeres integrációhoz.

Zois megjegyezte, hogy az értékelés során fontos a finomítás, különös figyelmet fordítva a kisboltokban elérhető visszaváltó pontok számának bővítésére.

A demográfiai változások, különösen a népesség csökkenése, jelentős hatással lehetnek a piaci bővülésre. A Heineken azonban hosszú távú stratégiát követ Magyarországon, és nyitott arra, hogy a sörön kívüli szegmensekbe is belépjen. Erre példa a brit leányvállalat tevékenysége, amely kisebbségi részesedést szerzett egy növényi alapú energiaital-márkában, ezzel diverzifikálva portfólióját.

Related posts