A Black Friday őrületében a futárok szinte versenyt futnak egymással, miközben a káosz uralkodik a városban. Az emberek tülekednek, hogy megszerezzék a legjobb akciókat, és a feszültség határvonalán egyensúlyozva próbálnak helytállni.
A futárok tizenkét órás műszakokban dolgoznak, miközben óriási stressz nehezedik rájuk.
A novemberi Black Friday felpörgette az online vásárlásokat, amivel mindennapossá váltak a problémák a csomagkiszállításokban - írta az Economx. Az Egyenlő szakszervezet a portálnak jelezte, nem javult a munkaerőhelyzet a futárcégeknél - a karácsony előtti főszezonra a legtöbb helyen inkább meghosszabbították a munkaidőt, ami nap mint nap emberfeletti teljesítményre kényszeríti az alkalmazottakat.
Az Egyenlő.hu elemzése alapján a kézbesítők rendkívül sebezhető helyzetben állnak, amely a vásárlókra is kihatással van. Ezzel szemben a cégek számára az internetes kiskereskedelem fellendülése biztosítja a folyamatosan növekvő bevételeket.
Feltérképezték a gyakori nehézségeket is.
A futárok terhei jelentősen megnövekedtek, hiszen naponta átlagosan 200 csomagot kell kezelniük autónként. A munkarendjük "átalakítása" pedig új kihívásokat hozott magával. Az Egyenlő.hu szakszervezet elnöke rámutatott, hogy az év végén tapasztalható rendkívüli leterheltséget a vállalatok nem a munkaerő létszámának bővítésével vagy a bérek emelésével próbálták orvosolni.
Ehelyett jellemző, hogy az eddigi 8 órás munka helyett a gépkocsivezetőknek minden nap "tizenkétórázni" kell.
Reggel 7-től este 7-ig zajlik a munkaidő, de akadnak olyan cégek is, ahol a dolgozóknak már hajnali 4-kor a raktárban kell jelentkezniük, míg a sofőrök csak 19 órától tudják lerakni a szállítmányokat. A nap folyamán nincs idő a pihenésre, szinte lehetetlen lazítani, és az ebédet is csak úgy tudják megoldani, hogy menet közben gyorsan bekapnak valamit. Bubenkó Csaba véleménye szerint általánosan megfigyelhető, hogy...
A sofőröket folyamatosan körüllengi a hajszoltság, és óriási stressz nehezedik rájuk.
Sokan, akiket hivatalosan kötetlen munkaidőben foglalkoztatnak, nem kapnak túlórát, ami komoly problémát jelent. A futárok azonban nem élvezhetik a kötetlen munkaidő előnyeit, mivel nem dönthetnek arról, mikor és hogyan végzik el a csomagok kiszállítását. A kötetlen munkaidő lényege, hogy a munkavállalók maguk oszthatják be az idejüket, de a futárok esetében ez nem valósul meg. Ráadásul, ha nem teljesítik a napra kijelölt feladatot, akár csökkenhet is a bérük. Így tehát nem választhatják meg, hogy a hétvégén vagy éppen csak délután szeretnének dolgozni, hiszen a munka mennyisége és időpontja előre meghatározott számukra.