A Pozsony-Dunaszerdahely-Komárom vasútvonal második vágányának kivitelezése felgyorsulhat, mivel Fico a projekt megvalósításába kínai vállalatokat is bevon.


A Pozsony-Komárom vasútvonal fejlesztését egyre inkább stratégiai beruházásként kezelik, és Robert Fico kormányfő azt tervezi, hogy kínai vállalatokat is bevon a projekt megvalósításába.

Korábban már említettük, hogy a Szlovák Vasutak (ŽSR) a terveik szerint még az idei év folyamán megkezdik az előkészületeket a Pozsony-Dunaszerdahely-Komárom vasúti vonal részleges kétvágányúsításának és villamosításának megvalósításához.

Alexander Sako, a ŽSR vezérigazgatója február elején osztotta meg az információt, kiemelve, hogy a projekt még mindig a kezdeti szakaszában tart.

Már tavaly ilyenkor indult egy petíció az említett szakasz kétvágányúsítására, amelyben azt kifogásolták, hogy több mint két és fél óra alatt teszik meg a személyvonatok a Pozsony-Komárom szakaszt, a helyzeten pedig csak a második vágány kiépítése segítene.

Azokon az állomásokon, ahol váltók működnek, gyakran meg kell várni a következő csatlakozást. Nyolc évvel ezelőtt sem volt ez másként, amikor a RegioJet átvette a 131-es vonalat. Azóta, az eltelt három évben, a Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) az osztrák ÖBB-vel karöltve látta el a közlekedést, most pedig a Leo Expressnek kell megállnia a helyt a vonalon.

A Komárom irányába vezető, több mint 120 éves múltra visszatekintő egyvágányú vasútvonal túlnyomó része még mindig nem rendelkezik villamosítással, csupán néhány kisebb szakasz Pozsony és Komárom között élvezi ezt a modern vívmányt. A Leo Express vonatai is kénytelenek megfontoltan közlekedni, hiszen sebességük nem haladhatja meg a 80 km/órát, és ezen kívül számos szakaszon további sebességkorlátozások nehezítik az utazást. A probléma gyökere a vasúti pálya elavult műszaki állapotában keresendő, amelynek korszerűsítését évek óta sürgetik, azonban eddig sajnos eredménytelenül.

A Denník N értesülései alapján a vasúti vonal korszerűsítési projektje stratégiai beruházássá válhat, ami jelentősen gyorsíthatja az adminisztratív előkészítési folyamatokat. Egy alternatív lehetőségként felmerül a PPP-modell, amely lehetővé tenné a jelenlegi kormány számára, hogy elkerülje a pénzforrások megszerzésével járó nehézségeket. Ebben az esetben a beruházás költségeit a jövőbeli kormányok fedeznék, évtizedes időtávra elosztva a finanszírozási terheket.

A lap szerint a ŽSR vezetése legalább a Pozsony és Úszor közti szakasz második vágányának kiépítését prioritásként kezeli, csúcsidőben ugyanis a tehervonatok szinte egyáltalán nem tudnak közlekedni, inkább csak az éjszakai órákban, a személyvonatok pedig gyakran jelentős késéssel járnak.

Az optimális forgatókönyv szerint a ŽSR az első lépésben a második vágányt Úszor és Dunaszerdahely között alakítaná ki. A tervek alapján ennek megvalósítása hét éven belül várható, de jelenleg még nem lehet biztosan ígérni a határidő betartását.

A vasútvonal PPP-projektek közé való besorolásának a lehetőségéről már tavaly is tárgyalt Robert Fico kormányfő, aki az ötletet közvetlenül kínai látogatásához kötötte. "Szeretnénk kínai partnereink elé tenni néhány ötletet, hol lehetnének PPP-projektek" - mondta Fico egy évvel ezelőtt.

A vasútnál jelenleg még nem áll rendelkezésre tapasztalat a PPP-projektekkel kapcsolatban, ami azt jelenti, hogy a teljes építkezést egy magánvállalkozás végezné el és finanszírozná, amit később az állam fokozatosan visszatérítene. Az ügy végső döntését valószínűleg Jozef Ráž irányítása alatt álló közlekedési minisztérium hozza majd meg.

Related posts