A Pozsony-Dunaszerdahely-Komárom vasútvonal második vágányának kivitelezése felgyorsulhat, mivel Fico a projekt megvalósításába kínai vállalatokat is bevon.

A Pozsony-Komárom vasútvonal fejlesztését egyre inkább stratégiai beruházásként kezelik, és Robert Fico kormányfő azt tervezi, hogy kínai vállalatokat is bevon a projekt megvalósításába.
Korábban már említettük, hogy a Szlovák Vasutak (ŽSR) a terveik szerint még az idei év folyamán megkezdik az előkészületeket a Pozsony-Dunaszerdahely-Komárom vasúti vonal részleges kétvágányúsításának és villamosításának megvalósításához.
Alexander Sako, a ŽSR vezérigazgatója február elején osztotta meg az információt, kiemelve, hogy a projekt még mindig a kezdeti szakaszában tart.
Már tavaly ilyenkor indult egy petíció az említett szakasz kétvágányúsítására, amelyben azt kifogásolták, hogy több mint két és fél óra alatt teszik meg a személyvonatok a Pozsony-Komárom szakaszt, a helyzeten pedig csak a második vágány kiépítése segítene.
Azokon az állomásokon, ahol váltók működnek, gyakran meg kell várni a következő csatlakozást. Nyolc évvel ezelőtt sem volt ez másként, amikor a RegioJet átvette a 131-es vonalat. Azóta, az eltelt három évben, a Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) az osztrák ÖBB-vel karöltve látta el a közlekedést, most pedig a Leo Expressnek kell megállnia a helyt a vonalon.
A Komárom irányába vezető, több mint 120 éves múltra visszatekintő egyvágányú vasútvonal túlnyomó része még mindig nem rendelkezik villamosítással, csupán néhány kisebb szakasz Pozsony és Komárom között élvezi ezt a modern vívmányt. A Leo Express vonatai is kénytelenek megfontoltan közlekedni, hiszen sebességük nem haladhatja meg a 80 km/órát, és ezen kívül számos szakaszon további sebességkorlátozások nehezítik az utazást. A probléma gyökere a vasúti pálya elavult műszaki állapotában keresendő, amelynek korszerűsítését évek óta sürgetik, azonban eddig sajnos eredménytelenül.
A Denník N értesülései alapján a vasúti vonal korszerűsítési projektje stratégiai beruházássá válhat, ami jelentősen gyorsíthatja az adminisztratív előkészítési folyamatokat. Egy alternatív lehetőségként felmerül a PPP-modell, amely lehetővé tenné a jelenlegi kormány számára, hogy elkerülje a pénzforrások megszerzésével járó nehézségeket. Ebben az esetben a beruházás költségeit a jövőbeli kormányok fedeznék, évtizedes időtávra elosztva a finanszírozási terheket.
A lap szerint a ŽSR vezetése legalább a Pozsony és Úszor közti szakasz második vágányának kiépítését prioritásként kezeli, csúcsidőben ugyanis a tehervonatok szinte egyáltalán nem tudnak közlekedni, inkább csak az éjszakai órákban, a személyvonatok pedig gyakran jelentős késéssel járnak.
Az optimális forgatókönyv szerint a ŽSR az első lépésben a második vágányt Úszor és Dunaszerdahely között alakítaná ki. A tervek alapján ennek megvalósítása hét éven belül várható, de jelenleg még nem lehet biztosan ígérni a határidő betartását.
A vasútvonal PPP-projektek közé való besorolásának a lehetőségéről már tavaly is tárgyalt Robert Fico kormányfő, aki az ötletet közvetlenül kínai látogatásához kötötte. "Szeretnénk kínai partnereink elé tenni néhány ötletet, hol lehetnének PPP-projektek" - mondta Fico egy évvel ezelőtt.
A vasútnál jelenleg még nem áll rendelkezésre tapasztalat a PPP-projektekkel kapcsolatban, ami azt jelenti, hogy a teljes építkezést egy magánvállalkozás végezné el és finanszírozná, amit később az állam fokozatosan visszatérítene. Az ügy végső döntését valószínűleg Jozef Ráž irányítása alatt álló közlekedési minisztérium hozza majd meg.