Felfedjük a legújabb rangsort: ezek a gimnáziumok bizonyultak idén a legkiválóbbnak!

Átadták az ország legjobb gimnáziumainak járó kitüntetéseket a Mathias Corvinus Collegium (MCC) országos gimnáziumi rangsor díjátadó gáláján. Hazánk tíz legjobb középiskolája:
Ezeken kívül díjazták a legkiemelkedőbb vármegyei iskolákat is, az alábbi intézményeket választották a legjobbaknak:
Az MCC országos gimnáziumi rangsorában a legjobb száz iskola között 42 budapesti és 58 vidéki intézmény szerepel. A vidéki iskolák közül Pest vármegye kiemelkedett, mivel ő zárta a legelőkelőbb helyet. Győr-Moson-Sopron vármegye a második helyen végzett, míg a harmadik helyezést Hajdú-Bihar, Baranya és Bács-Kiskun vármegyék osztják meg, figyelembe véve, hogy hány intézményük került be a rangsorba.
Nagy felelősség a rangsor elkészítése, hiszen egy mágnes tulajdonságával bír, vonzza vagy taszítja a tehetségeket - mondta Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára. Úgy vélekedett, hogy a jelen lévő igazgatók büszkén kihúzhatják magukat, hiszen ők igazgatják a magyar köznevelés legjobb és legeredményes gimnáziumait. Fontosnak nevezte a lista összeállításakor figyelembe vett szempontokat, mivel ezek közül a legtöbb szubjektív, és önmagukban nem írják le egy iskola eredményességét, ezért van szükség megbízható adatokra.
Amikor az adatok súlyozására került sor, a kutatók az abszolút teljesítmény és a hozzáadott érték alapos vizsgálatát is figyelembe vették. Fontos megérteni, hogy a szülők és az ambiciózus tehetségek számára az abszolút teljesítmények kiemelten fontosak. Éppen ezért az Oktatási Hivatal (OH) és az MCC által összeállított adatsor elsősorban nekik készült, hogy a lehető legjobban szolgálja érdekeiket.
Maruzsa Zoltán arra hívta fel az igazgatók figyelmét, hogy az oktatás csapatjáték, és ne felejtsék el, hogy a munkatársaik segítettek az eredmények elérésében. - Ne dőljünk hátra, és ne sütkérezzünk a napfényben, mert még jobbá kell tenni a gimnáziumokat, minőséget kell teremteni, jövőre pedig ismét megmérettetnek - fogalmazott. Emellett az államtitkár felidézte azt is, hogy a köznevelésbe befelé áramlik a munkaerő, jelentősen nőttek a tanári bérek, ami 2031-ig minden évben tovább fog emelkedni, zajlik a fiatalítás, bevezették a teljesítményértékelést, valamint a hozzá kapcsolódó sávos bérrendszert.
Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója kifejezte háláját az OH-val való együttműködésért a legjobb százas lista létrehozásában. Céljuk egy átfogó képet adni a magyar gimnáziumi oktatás színvonaláról, ezért 400 intézmény közül választották ki a legkiválóbb százat. Az iskolák értékelése hét objektív szempont alapján történt, így csak azok az intézmények kerültek a rangsorba, amelyek esetében mind a hét kritériumra vonatkozóan rendelkezésre álltak elemezhető adatok.
Nicholas Tate, a Konzervatív Iskola című könyv szerzője és elismert történész, nemrégiben interjút adott lapunknak, ahol érdekes megállapításokat tett a gimnáziumi vezetés hatékonyságáról. Szavai szerint egy iskola igazgatójának akkor lehet igazán sikeres a munkája, ha a napi működés zökkenőmentesen zajlik, anélkül, hogy a vezetőknek hétköznapokon sokat kellene jelen lenniük, és elkerülhetjük a folyamatos üzenetküldést vagy telefonálgatást. Emellett kiemelte a külső szakértők bevonásának fontosságát, akik segíthetnek a bonyolultabb kihívások megoldásában. Tate hangsúlyozta, hogy az igazgatók valódi példát kell, hogy mutassanak a diákok számára az élethosszig tartó tanulás értékéről. „A tanulás nem csupán a boldogulás eszköze, hanem egy életre szóló kaland” – fogalmazott.