Új villanyautó töltőkkel gazdagodik Magyarország: mi is teszteltük az elsőt, és alaposan szemügyre vettük!


Az E.ON Group részeként működő E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI) ma reggel ünnepélyesen megnyitotta legfrissebb elektromos autó töltőállomásait Budapesten.

A fővárosi XXXLutz áruház parkolójában két darab 50 kW-os DC-töltő áll rendelkezésre, amelyek lehetővé teszik, hogy egyszerre négy elektromos autó töltse akkumulátorát. Maximális kihasználtság esetén minden jármű 25 kW teljesítménnyel tölthető, így gyors és kényelmes töltési lehetőséget kínálnak a látogatóknak.

Boros Péter, az EDRI ügyvezető igazgatója szerint a vállalat egy izgalmas fejlesztésbe kezdett: az MMXH által üzemeltetett három üzletlánc keretein belül tizenegy városban összesen huszonöt boltjánál kilencvenkét új töltőpontot fognak létrehozni.

A több százmillió forintos beruházás részeként a következő néhány évben összesen hetvennégy 50 kW-os, valamint tizennyolc 200-400 kW teljesítményű töltőállomás fog üzembe lépni.

A legújabb, 400 kW-os töltőállomások a pécsi XXXLutz és Mömax parkolójában kerülnek telepítésre, ezáltal jelentős lépést téve a gyors elektromos autótöltési lehetőségek bővítése felé. Az összes berendezés az Alpitronic gyártótól származik, és izgalmas lehetőségünk nyílt arra, hogy bepillantást nyerjünk az első budapesti töltők belső felépítésébe is:

Simonyi András, az MMXH ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a 100 százalékban megújuló forrásból származó energiával betáplált töltők éjszaka meg lesznek világítva, és a töltőpontok nemcsak a boltok nyitva tartási idejében, hanem 24 órában bárki által használhatók lesznek.

A töltés elindításához a drivE.ON applikáció (Android, iOS) telepítésére van szükség, melynek segítségével egy gyors regisztrációt követően máris használatba vehető az EDRI által üzemeltetett összes töltő.

A legfrissebb információk szerint az EDRI hazai töltőhálózata jelenleg 294 viszonylag lassú, 11-22 kW teljesítményű AC-töltővel, 24 darab 50 kW-os DC-töltővel, valamint 86 szupergyors, akár 300 kW-os DC-töltővel rendelkezik.

Az EDRI töltői üzemelnek többek közt az Aldi hazai üzleteinél is, és ezeket is az említett drivE.ON alkalmazással lehet igénybe venni. A fő rivális Lidl e tekintetben más úton jár, ennél a bolthálózatnál a Lidl Plus applikációból indítható a töltés.

Az EDRI AC-töltőin az elektromos energia ára 1 kWh-ra 149 forint, és ez az ár május végéig akciós keretek között érvényes az 50 kW-os DC-töltőkön is. A júniusi árképzésről azonban még nincsenek információink. Ezzel szemben a 300 kW-os DC-töltők esetében 1 kWh ára 289 forint.

A Lidl AC és DC töltőin a tarifa 149, illetve 179 forint 1 kWh-ra. A Tesla 250 kW-os Supercharger töltői most már bármelyik villanyautó számára elérhetők, általában 200-230 forintos kWh áron. Az Ionity töltőhálózat autópályák mellett található 350 kW-os töltőin pedig 280 forintos áron érhető el 1 kWh energia.

Mennyire felgyorsultak mostanában a közterületi villanyautó-töltések?

Nos, ezen a téren kiemelkedő teljesítményű autók, mint a Porschék és Mercedesek, legfeljebb 320 kW-os töltési teljesítményre képesek. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy egy 100 kWh kapacitású akkumulátor, amely általában 600 kilométeres hatótávot kínál, kevesebb mint 20 perc alatt feltölthető 10%-ról 80%-ra.

Az elérhetőbb árú hétköznapi elektromos autók töltési sebessége általában lassabb, jellemzően 80-150 kW között mozog, és általában kisebb kapacitású akkumulátorokkal rendelkeznek.

A közeljövő pedig már azokról a nemrégiben leleplezett 1000 kW-os hipertöltőkről szólhat, melyek révén a kompatibilis autókba 5 perc alatt akár 400 kilométernyi hatótáv is "tankolható".

Related posts