Újabb áremelés közeledik? A BKK olyan változtatásokat fontolgat, amelyek sokak életét befolyásolhatják.


A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tervei között szerepel, hogy júniustól megemeli a jegyárakat.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a fővárosi klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság hétfői ülésére elkészítette azt a javaslatot, amely a 100 E reptéri busz kihasználtságát, a járatsűrítés, illetve a bérletesek számára nyújtandó kedvezmény lehetőségét, illetve az éjszakai busz és metróközlekedés kiterjesztését vizsgálja. A BKK a javaslatban felvetette a metróbuszok indításának ötletét is. A tervezet szerint a BKK júniustól 10%-al emelne a jegyárakon - írta meg a Népszava.

A BKK júniustól tervezett emelése az eseti és napijegyek árát illetően évente 880 millió forintos bevételnövekedést hozhatna. Ebből a forrásból származó összeget a tervezett fejlesztések megvalósítására kívánják felhasználni.

A BKK összehasonlításul azt is közölte, hogy a közösségi közlekedés tekintetében Bukarest után Budapest a második legolcsóbb, jóval az európai átlag alatt van. Az 50 forintos áremeléssel (10%) még mindig jelentősen alatta marad az európai átlagnak, Prága mellé kerülnénk. Bukarestben egyébként 0,6 euró egy jegy, Párgában 1,2 euró, míg például Bécsben 2,4 euró, Párizsban 2,5 euró, Stockholmban pedig 3,7 euró.

A tervezett fejlesztések között kiemelt helyet foglal el a 100E repülőtéri buszjárat kapacitásának bővítése. A járatra érvényes jegy ára 300 forinttal nőne, így 2500 forintra emelkedne, de a bérlettel rendelkező utasok számára lehetőség nyílna, hogy két vonaljegy áráért kiegészítő jegyet váltsanak. Ezen kívül a célok között szerepel az éjszakai járatok rendszerének átalakítása és bővítése, valamint a metróbuszok közlekedését támogató "folyosók" létrehozása is.

Az éjszakai közösségi közlekedés fejlesztését, a metróüzem hajnali egy óráig való kitolását is megvizsgálták. A cég szerint nincs olyan nagy forgalom éjszaka, amely feltétlenül metrót igényelne. A jelenlegi éjszakai hálózat 47, csak éjszaka közlekedő buszjáratból, a 6-os villamosból, valamint a 100 E és a 200E buszokból áll, amelyet úgy alakítanának át, hogy az éjszakai buszokból 46 maradna, de hozzá jönne még 12 olyan járat, ami nappal is közlekedik, valamint 4 másik a nappalihoz hasonló útvonallal, valamint három metrópótló, és bővített üzemidővel járna a kisföldalatti, illetve az 1-es és a 47-es villamos.

A metró üzemidejének hétvégén és ünnepnapokon történő 30 perces meghosszabbítása évente 20 millió forintba, míg hétköznapokon 140 millió forintba kerülne. A BKK azonban nem támogatja ezt a megoldást, és inkább a zsúfoltság csökkentése és az utasbiztonság javítása érdekében finomhangolást javasol. Ez a fajta módosítás néhány hónapon belül megvalósítható. Az éjszakai közlekedési hálózat átalakítása, a fent említett javaslatok figyelembevételével, novemberre tervezhető, és ennek éves költsége körülbelül 100 millió forint lehet.

A javaslatot először hétfőn fogják megvitatni a bizottsági ülés keretein belül, míg a Fővárosi Közgyűlés március végén tartott ülésén hozhat végső döntést az előterjesztés kapcsán.

Related posts