Tavaly csökkenő tendenciát mutatott a dízel üzemanyag fogyasztása, miközben a magyar vásárlók egyre inkább felfedezik és értékelik a prémium kategóriás termékeket.


Csökkent a gázolaj iránti kereslet, viszont a benzint keresők körében felerősödött az igény a prémium termékek iránt.

Tavaly a nagy magyarországi láncok üzemanyagforgalma 0,6 százalékkal csökkent, így elérte a 3,89 milliárd litert – derül ki a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) éves jelentéséből, amely a főbb hazai olajcégeket képviseli. Érdemes megjegyezni, hogy ennek ellenére ez az adat még mindig minden idők negyedik legmagasabb értéke.

Benzinből kerekítve 1,54 milliárd liter fogyott, ami fél százalékos bővülés, illetve a valaha mért ötödik legmagasabb szint. Ezen belül, furamód, míg a 95-ös alaptermék 1,27 milliárd literje 1,3 százalékos visszaesés, addig a prémiumtermékekből értékesített 270 millió liter közel tíz százalékos ugrás. A normál dízel 2,14 milliárd literje 2,7 százalékos csökkenés, amit a közel 16 százalékos bővülést mutató, 203 millió literes prémiumforgalom se tudott emelkedéssé változtatni: így gázolajból tavaly összesítve 1,4 százalékkal kevesebbet tankoltak.

A számok világában 2024 egy különleges évnek ígérkezik, amely az erőteljes megnyugvás szimbólumává válik. Az utolsó alkalom, amikor hasonló, 0-hoz közeli értéket tapasztaltunk, 2009-re tehető. 2020-ban a Covid járvány következtében a kereslet több mint 8%-kal csökkent, míg 2021-ben már több mint 5%-os növekedést könyvelhettünk el. A 2022-es évben, a szinte végig érvényben lévő árstopnak köszönhetően, a forgalom jelentősen, mintegy 22%-kal emelkedett. 2023-ban viszont, az árstop kivezetése miatt, körülbelül 16%-os visszaesést tapasztaltunk.

A MÁSZ és tagvállalatai örömmel nyugtázták a benzinárak emelkedését – nyilatkozta Grád Ottó, a szervezet főtitkára. Hozzátette, hogy ez a tendencia a prémiumtermékek iránti kereslet élénkülésének tudható be, ami üdvös fejleményként hat a piacon. A gázolajfogyasztás csökkenése viszont elsősorban a gazdaság visszafogott teljesítményének következménye. Grád reményét fejezte ki, hogy 2025-re minden üzemanyagfajta esetében növekedés várható.

A helyzet részint értékelhető a 2022-es árstop okozta hullámzást követő megnyugvásként - értett egyet felvetésünkkel a főtitkár. Ugyanakkor más hatások is érvényesültek, így a jövedékiadó-emelés, a nemzetközi nyersolajárat befolyásoló világpolitikai és -gazdasági várakozások, illetve események, a forint árfolyama, valamint a hazai benzin- és a gázolajár versenyképessége. Felméréseik szerint például a benzinforgalom viszonylag kedvező alakulásában a nyári idegenforgalmi időszak kiemelt szerepet játszott. Szintén fontos kérdés, hogy a nemzetközi fuvarozók szemében mennyire vonzók a hazai dízelárak.

Grád Ottó a tarifák mértékét a forgalom alakulásának szempontjából ezúttal nem értékeli kiemelten. A főtitkár véleménye szerint ezek a tarifák "nem kellemesek, de nem elfogadhatatlanok". Ezt a megállapítást jól tükrözi a prémiumtermékek iránti egyre növekvő kereslet, amelyek áruk sokkal magasabb. A jelenlegi világpolitikai környezetet figyelembe véve Grád Ottó úgy látja, hogy 2025-re nem várható jelentős üzemanyagáremelkedés, ugyanakkor a gázolaj a közeljövőben valószínűleg drágább lesz a benzinnél. Érdemes megemlíteni, hogy tavaly Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, többször is "beavatkozással" fenyegette meg az ágazatot, amennyiben a KSH adatai szerint az üzemanyagok hazai átlagára a környező országok szintje fölé emelkedik. E követelménynek a belföldi tarifák az év közepe óta eleget tesznek.

Közel egy éve nem látott magasságokba emelkedtek a dízelárak.

Csütörtöktől a benzinkutak nagykereskedelmi áraira jelentős emelkedés várható: a benzin 3 forinttal, míg a gázolaj 6 forinttal drágul - értesült a Holtankoljak.hu. Amennyiben ez a változás a kútárakban is érvényesül, az átlagos literenkénti árak 639 forintra a benzin esetében, és 661 forintra a gázolaj esetében emelkedhetnek. Elemzéseink alapján a benzin ára 8, míg a gázolaj ára 11 havi csúcsra ugrik.

Related posts