Kreatív Online - Az a döntő, amely nem a futballról szól – amikor Trump átvette a gyeplőt egy sportesemény felett Képzelj el egy olyan sporteseményt, ahol a foci helyett a politika dominál. A közönség izgatottan várja a mérkőzést, de a labda helyett a mé

Ha egy közéleti személyiség átírja egy sportesemény történetét, az nem éppen kedvező jelenség. A klubvilágbajnokság döntője szempontjából a kommunikációs aspektusok nem csupán a pályán dőlnek el: a mérkőzés körüli figyelem elterelése figyelemre méltó példa lehet. (Ez az én véleményem.)
Egy sportesemény célja, hogy a sportteljesítményről, a csapatokról és a játék szépségéről szóljon, esetleg a közösségről, amely odagyűlik köré.
A klubvilágbajnokság döntője sokak számára nem csupán a pályán zajló eseményekről, mint a gólok vagy az eredmények, hanem Donald Trump megjelenéséről marad emlékezetes. Az amerikai elnök jelenléte, ahogy a mondás tartja, teljesen elhomályosította a mérkőzést, és ez nem csupán a média figyelmének kérdése, hanem komoly társadalmi és kommunikációs dilemmákat is felvet. A sport világában olyan kérdések merülnek fel, amelyek túlmutatnak a játék eredményén, és közvetlen hatással vannak a politikai diskurzusra is.
Amikor egy politikai személyiség a reflektorfénybe kerül egy esemény kapcsán, legyen ez szándékos vagy véletlen, a közéleti diskurzus hajlamos elnyomni a sportesemény lényegét, kiszorítva azt saját narratívájából.
Ilyenkor a kommunikációs szakemberek számára az egyik legfontosabb kérdés az, hogy ki gyakorolja a hatalmat a narratíva irányításában. Vajon a sportág szereplői, a klubok vagy a szponzorok vannak-e a középpontban? Vagy talán a média játszik kulcsszerepet ebben a folyamatban?
A válasz sokszor az, hogy senki. Az ilyen szereptévesztések sürgős, etikus és átgondolt reakciót igényelnek a szervezők részéről.
Egy Trump-szintű megosztó figura tökéletesen illusztrálja a kétélű média jelenségét. Egyrészt jelentősen megnöveli az esemény láthatóságát, és milliós nézettséget generál, másrészt viszont polarizálja a közönséget, és érzékeny asszociációkat éget a márkába. Az ilyen helyzetek igazi rémálmaként köszöntenek a márkastratégák számára: vajon a szponzorációs érték felülmúlja a reputációs kockázatokat? A válasz mindig a kontextustól függ -- de egy biztos: a sportesemény imázsa ilyenkor új, nem mindig kívánatos jelentésrétegekkel gazdagodik. Jelen esetben a FIFA márkája kerülhet veszélybe, de jól tudjuk, hogy sok esetben nem érdeklik őket a kialakuló imázs következményei.
A gond csak az, hogy sportolók és szurkolók szórakoztatóipari kielégülését is csorbítják ezzel sokszor, ez most is nagyon jól sikerült...
A klub-vb döntője figyelemreméltó tanulságokkal szolgál, különösen ami a sportesemények sebezhetőségét illeti a külső érdekcsoportok figyelemelterelő tevékenysége által. Ezen esemény során világosan megmutatkozott, hogy mennyire könnyen befolyásolhatják a nézők figyelmét a külső tényezők, amelyek elvonják a sportág lényegéről és a verseny izgalmáról a fókuszt.
A kommunikációs szempontból a legfontosabb kérdés az, hogy kik képesek visszanyerni a kontrollt a történet irányítása felett, és miként tudják azt kreatív, reflektív vagy éppen ironikus módon visszafordítani az eredeti cél felé. Manapság a válságkommunikáció során talán a legnagyobb hiánycikk az irónia, amely képes lenne színt vinni a diskurzusba és új perspektívákat nyújtani.
Valóban, a humor igazi varázsló a túlzottan komoly világban, hiszen képes a legmélyebb érzelmeket felszínre hozni. Ha minden komoly, akkor a komolyság maga válik elmosódottá, mint egy elfeledett festmény a padláson. Ám ha ügyesen, a megfelelő időben és helyen mutatunk be egy komolytalan helyzetet, akkor az emberekben egyfajta belső lázadás ébredhet – mintha a szívükben szikrázó tűzijáték robbanna ki, és észreveszik, hogy a komolyság mögött ott lapul a nevetés lehetősége. Én legalábbis így érzem, mintha a humor lenne az a titkos kulcs, ami kinyitja a komoly ajtókat.
Amerika nagy kihívás előtt áll, mert 2026-ban világbajnokságot rendeznek a válogatottak számára (Mexikóval és Kanadával együtt), és több apró sportszakmai jel is utalt már arra a klubvilágbajnokság alatt is, hogy még van hová fejlődniük akár logisztikailag, akár minden más téren, de úgy tűnik, óriásit kell majd a rendezőknek kardozniuk Donald Trump-pal is, hogy ne legyen rossz az esemény pr-ja.