Megérkezett a dinnye sokk, amely felkavarta a magyar boltok világát: a vásárlók nem nézik tétlenül a helyzetet. - Pénzcentrum

Hiába lassult az infláció, egyes termékek ára még mindig őrült tempóban emelkedik - a júniusi adatok szerint például a görögdinnye egyetlen hónap alatt közel megduplázta az árát. De a lista élén nem csak szezonális élelmiszerek, hanem alaptermékek, dohányáru és szálláshelyek is feltűnnek.
2025. júniusában a fogyasztói árak átlagosan 4,6%-kal haladták meg a tavalyi év azonos időszakát – erről korábban már beszámoltunk a Pénzcentrumon. Érdekesség, hogy májushoz képest csupán 0,1%-os növekedést tapasztaltunk, ami azt jelzi, hogy az infláció havi szinten gyakorlatilag stagnál. Az általános áremelkedés lassulása ellenére azonban számos termékcsoport és konkrét áru jelentős drágulást mutatott, akár éves, akár havi összehasonlításban.
A Pénzcentrum ismételten alaposan átvizsgálta a részletes statisztikákat, hogy feltérképezze, mely termékek ára emelkedett a legnagyobb mértékben. Ezúttal bemutatjuk azokat a tételeket, amelyek leginkább megdrágultak - először az éves, majd a havi összevetésben.
Bár az éves átlagos infláció csupán 4,6 százalékos növekedést mutatott, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy számos termék ára ennél sokkal drámaibb mértékben emelkedett. Az élen a Pall Mall cigarettadohány (blue, 40 g) áll, amelynek ára egy év alatt lenyűgöző 34,2 százalékkal nőtt. Jelenleg már 4160 forintot kérnek el egy csomagért, szemben a tavalyi 3100 forinttal. Ez több mint ezer forintos áremelkedést jelent, ami figyelemre méltó.
A növekedés arányában a cigit szorosan követi a finomliszt, amelynek kilónkénti ára 178 forintról 238 forintra nőtt, vagyis 33,7 százalékos emelkedést láthattunk. Ez forintban kifejezve 60 forint pluszt jelent, de mivel alapélelmiszerről van szó, a hatás ennek többszöröse lehet a teljes háztartási költségvetésre nézve.
Az alma ára is hasonló ütemben nőtt, hiszen a kilónkénti 571 forintról 753 forintra emelkedett, ami 31,9%-os drágulást jelentett idén júniusra. Az alma hagyományosan érzékeny áru, és mivel itthon is jelentős mennyiségben termesztik, az áremelkedés mögött részben a gyengébb termés, részben pedig a tárolási és szállítási költségek növekedése áll.
A dobozos, 100%-os narancslé is több mint 30 százalékos éves dráguláson van túl: egy literes doboz ára 904 forintról 1190-re ugrott. Ez 286 forintos különbség. Az őrölt kávé (200-250 g) szintén nagyot ugrott: 1350 forintról 1760 forintra emelkedett az átlagára, ami 30,4 százalékos drágulást és 410 forintos növekedést jelent csomagonként.
Nem meglepő, hogy az étolaj ára újra megugrott: a napraforgó-étolaj literje most már 829 forintba kerül, míg tavaly ilyenkor még csak 640 forint volt – ez 29,5%-os drágulást jelent, azaz 189 forinttal kell többet fizetni ugyanazért az üvegért. A tartós UHT tej literenkénti ára is emelkedett, 318 forintról 411 forintra, ami szintén közel 30%-os növekedés. A 2,8%-os zsírtartalmú dobozos tej, amely az egyik legnépszerűbb választás a vásárlók körében, így a 93 forintos áremelkedés jelentős hatással van sok család költségvetésére.
A gyümölcsök piacán a citrom ára emelkedett a leglátványosabban: a kilónkénti költség 997 forintról 1280 forintra ugrott, ami 28,4%-os drágulást jelent, azaz 283 forinttal kellett többet fizetni. Ezt követően a narancs következik, amelynek ára 793 forintról 1010 forintra nőtt, ezzel egy 27,4%-os emelkedést hozva. A dobogó harmadik fokára a tojás lépett, amelynek 10 darabos csomagja tavaly 697 forintba került, most viszont már 879 forintért vásárolhatjuk meg - ez 26,1%-os áremelkedést jelent, ami 182 forintnyi többletköltséget ró ránk az adott mennyiségért.
2025 júniusában a havi infláció mindössze 0,1 százalékot mutatott, ami azt jelenti, hogy az árak szinte stagnáltak májushoz viszonyítva. Azonban a részletek alaposabb vizsgálata során kiderült, hogy több termék és szolgáltatás jelentős áremelkedéssel zárta a hónapot. Ilyen drágulások között szerepelt a zöldség, a hús, a közlekedési költségek, valamint a nyaralás is.
A lista élére egyértelműen a görögdinnye került, ami 383 forintról 686 forintra ugrott kilónként - ez több mint 300 forintos emelkedés és több mint 79 százalékos drágulás. A második helyen a marhahús (rostélyos) áll, amely kilónként 890 forinttal drágult májushoz képest - így jelenleg 5 830 forintba kerül, ami 18 százalékos emelkedést jelent.
A vöröshagyma ára jelentős emelkedést mutatott, hiszen 478 forintról 539 forintra ugrott, ami 12,8%-os havi drágulást jelent. Az alma és a citrom szintén újra felkerültek a figyelmet érdemlő termékek közé, hiszen előbbi 11,1%-kal, míg utóbbi 10,3%-kal drágult májushoz viszonyítva. Ez a tendencia arra figyelmeztet, hogy a gyümölcsök vásárlásához most már komolyabban el kell gondolkodni a költségvetésen – a drágulás nem csupán éves szinten, hanem havi bontásban is érezhető.
Kiemelkedő figyelmet érdemel a vonaljegyek árának változása, amely 395 forintról 427 forintra emelkedett – ez egy figyelemre méltó, 8,1%-os növekedést jelent. A napi tömegközlekedési költségek tehát ismét jelentős mértékben emelkedtek, ami sokak pénzügyi helyzetére komoly hatással lehet.
Nem maradt ki a sorból a belföldi turizmus sem: az apartmanárak egy éjszakára, két főre 29 760 forintról 32 000-re nőttek - ez 7,5 százalékos havi emelkedés. A háromcsillagos szállodai szobák is hasonló trendet mutattak, 36 820 forintról 39 510-re nőtt az átlagár, ez 7,3 százalékos drágulás. Úgy tűnik, a nyári szezonra való ráfordulás már most érezteti hatását az árakon.
Az élelmiszerek palettáján érdemes megemlíteni a háztartási kekszet, melynek nagyobb kiszerelése júniusban 7,4%-kal drágult. Ezen kívül a népszerű Magyar Nők Lapja is áremelkedésen ment keresztül: az ára 659 forintról 699 forintra nőtt, ami 6,1%-os emelkedést jelent.