Realitás vagy illúzió? Így formálhatnánk át a monacói Forma-1-es pályát! - F1VILÁG.HU

A volt F1-es versenyző -- aki maga is 69 nagydíjon állt rajthoz korábban -- átfogó koncepciót vázolt fel, amely elsősorban a pálya legikonikusabb pontjain történő finom, de célzott átalakításokra épül. Az első javaslat a híres hajtűkanyarhoz (korábban Loews, ma Fairmont) kapcsolódik, ahol Wurz az ív belső oldalának legalább 2,2 méteres kiszélesítését indítványozza.
"Ez lehetőséget adna a pilótáknak, hogy bátrabban vállaljanak be egy belső íves támadást. A vezető autó kénytelen lenne védekezni, ami lassítaná a tempóját" - nyilatkozta Wurz. "Emellett a kijáratot is át kellene alakítani: a kerékvetőt el kellene távolítani, és az aszfaltot egészen a falig ki kellene terjeszteni, hogy elegendő fordulási sugár álljon rendelkezésre."
Hangsúlyozta, hogy a módosítás nem befolyásolná az ideális ívet, csupán újabb taktikai lehetőségeket biztosítana, lehetővé téve, hogy "a kanyar a következő szakaszban, a sikán előtti támadások kiindulópontjaként funkcionálhasson."
A híres alagút utáni sikán manapság a legelterjedtebb előzési lehetőség, ám meglehetősen ritka, hogy itt valóban sikerül pozíciót váltani. Wurz ezért azt javasolja, hogy a sikánt 80 méterrel hátrébb helyezzék el, ezzel hosszabb féktávot és kedvezőbb támadási lehetőségeket biztosítva a versenyzők számára.
"Meggyőződésem - saját tapasztalataim és a versenyzőtársakkal folytatott beszélgetések alapján -, hogy fizikailag lehetséges lenne a sikán későbbre tolása. Így sokkal nehezebb lenne védekezni ezen a ponton, különösen a bukkanók és az ív miatt."
A Tabac-kanyart – Wurz egyik legkedveltebb kanyarját – érdemes lenne újragondolni, de úgy, hogy megmaradjon a komoly vezetési kihívás jellege. A cél az, hogy elkerüljük, hogy ez a szakasz teljesen padlógázas tempóra váltson, miközben megőrizzük a technikás, precíz vezetést igénylő karakterét.
Az utolsó javaslat a Rascasse-kanyart érinti, amelynek belső ívét 2-3 méterrel kifelé tolnák, így egy élesebb, jobban támadható kanyart kapnánk.
"Amikor az ív szélesebbre nyílik, az teljes belépési ívet átalakít. A vezetőnek választania kell: vagy védekezik, vagy nyitva hagyja az ajtót. Azonban a védekezés lelassítja a folyamatot, így mögöttük egy vonat formálódik - ezzel pedig fokozódik a nyomás és az összecsapás."
Wurz véleménye szerint ez egy "könnyen megvalósítható, apró fortély", amely önállóan is képes lenne fokozni az érdeklődést és a dinamizmust.
Bár Monaco híres státusza miatt a pályához való hozzányúlás mindig is fokozott óvatosságot igényelt, Wurz javaslatai több szempontból is megfontolandók. Ezek a javaslatok kis léptékűek, nem veszélyeztetik a pálya eredeti karakterét, ugyanakkor hozzájárulhatnak az előzések számának növeléséhez.
A környezeti és városi kihívások továbbra is komoly akadályokat gördítenek a fejlődés elé. Az FIA, az F1 és a hercegség illetékesei közösen fogják mérlegelni, hogy a GPDA által javasolt módosítások megvalósíthatók-e.
Wurz természetesen nem a levegőbe beszél, hiszen pályatervező vállalata révén aktívan részt vesz különféle projektekben. A cég Alex Wurz irányításával több FIA által jóváhagyott pálya fejlesztésében is részt vett, valamint különböző nemzetközi projekteken is dolgozott. A monacói átalakításokra tett javaslatai tehát nemcsak versenyzői tapasztalatából fakadnak, hanem abból is, hogy évek óta aktív szakmai szereplője a pályatervezési és biztonságtechnikai közegnek.