Az Újvidék és Szabadka közötti gyorsvasút kiépítése jelentősen magasabb költségekkel járt, mint amennyibe került volna, ha az Európai Unió támogatásával valósul meg.


Az Újvidék és Szabadka közötti gyorsvasút kiépítése jelentős költségekkel jár, amelyek messze meghaladják a korábbi várakozásokat, különösen ha összehasonlítjuk az EU által nyújtott támogatásokkal. Szerbia döntése, hogy a lényegesen drágább, kínai projekt mellett tette le a voksát, azt is jelenti, hogy lemondott a vissza nem térítendő támogatások előnyeiről. Ez a választás nemcsak a pénzügyi terheket növeli, hanem a jövőbeli lehetőségekről is újra kell gondolni a helyzetet.

Szerbia 1,25 milliárd dolláros összeget költött az Újvidék és Szabadka közötti vasútvonal rekonstrukciójára, kínai vállalatokkal együttműködve. A Nova jelentése szerint azonban a projekt költségei akár négyszer alacsonyabbak is lehettek volna.

A szerb hatóságok úgy döntöttek, hogy elállnak egy olyan tervtől, amely az Európai Unió anyagi támogatásával valósult volna meg, és a Vizsgálóbizottság értékelése szerint körülbelül 330 millió eurós költséggel járt volna. Ezzel a lépéssel hangsúlyozzák, hogy körülbelül 60 millió euró értékű vissza nem térítendő támogatásról is lemondtak.

Az Európai Unió támogatásával már 2012 és 2013 folyamán elvégezték az előzetes tanulmányokat, amelyek rávilágítottak arra, hogy a vasútvonal korszerűsítése Újvidék és a magyar határ között körülbelül 330 millió eurós beruházást igényelne.

A szerb állampolgárok végül jóval többet fizetnek ezekért a munkálatokért - legalább 1,25 milliárd eurót.

Emanuele Giaufret, az EU szerbiai delegációjának vezetője a Vizsgálóbizottság kérdésére reagálva, amely az újvidéki vasútállomás előtetőjének leomlásával kapcsolatos felelősség tisztázására irányult, hangsúlyozta, hogy Szerbia önálló döntést hozott a projekt megvalósításáról, anélkül, hogy az EU pénzügyi támogatását igénybe vette volna.

"Ezzel a szerb hatóságok technikai szabványokat fogadtak el, beleértve a 200 km/h-s tervezett sebességet, ami eltért az IPA 2011 keretében eredetileg javasolt szabványoktól. Ezek a döntések kívül esnek az EU részvételének keretein ebben a projektben" - mondta Giaufret.

Szerbia úgy határozott, hogy a Újvidék és Szabadka közötti vasútvonal felújítását és korszerűsítését kínai partnerekkel, a CCCC és CRIC cégekkel valósítja meg. A kereskedelmi megállapodás, amelyet az akkori építésügyi miniszter, Zorana Mihajlović képviselt, rögzíti, hogy a projekt költségei legalább 1,25 milliárd eurót tesznek ki, a rendelkezésre álló kiegészítő dokumentumok alapján.

A papíron lévő projektek között van különbség, de a gyakorlatban ez lényegében nem jelentős. A "kínai" rekonstrukcióval Szerbia egy olyan vasútvonalat kapott, ahol a vonatok 200 km/h sebességgel közlekedhetnek, míg az EU-s projekt alapján a maximális sebesség 160 km/h lett volna, az utazási idő pedig mindössze nyolc perccel lett volna hosszabb.

Vladimir Obradović, a Vizsgálóbizottság tagja és a Belgrádi Egyetem Közgazdaságtudományi Karának professzora a Nova.rs-nek nyilatkozva kifejtette, hogy a vasútvonal a Pán-európai folyosó részeként működik, ahol a vonatok maximális sebessége sem haladja meg a 160 km/h-t. Ezt a sebességet ráadásul csupán néhány rövid szakaszon tudják elérni.

"Ráadásul a tehervonatok maximális sebessége 130 km/h, ami komoly korlátot jelent. Még ha lennének is olyan vonataink, amelyek 200 km/h sebességgel közlekednek, az időmegtakarítás mindössze nyolc perc lenne" - nyilatkozta Obradović.

Azáltal, hogy Szerbia a lényegesen magasabb költségű kínai projekt mellett döntött, elutasította a vissza nem térítendő támogatások lehetőségét is, amelyek általában ilyen helyzetekben elérhetők.

"Felmerül a lényeges kérdés, hogy ki és miért döntött úgy, hogy lemond a EU által nyújtott pénzügyi támogatásról, valamint a kedvezményes hitelekről, és miért változtatták meg a műszaki megoldásokat gazdasági indoklás nélkül. Miért nem tették közzé a vonatkozó dokumentációt, és miért nem elérhető ez nyilvánosan? Ezen kívül, vajon a Szervezett Bűnözés Elleni Ügyészség foglalkozik-e azzal, hogy ki állt e döntések mögött, milyen indítékok vezérelték őket, és mekkora kárt okoztak ezzel a Szerb Köztársaságnak és a szerb állampolgároknak" - tette hozzá Obradović.

Nyilvánvaló, hogy az Európai Unió által biztosított minden egyes euró hátterét alaposan dokumentálni szükséges, és a pénz elköltésének átláthatósága elengedhetetlen követelmény.

Ez nem mondható el a kínai hitelekről, és a velük kötött szerződések és mellékletek részletei máig nem teljesen ismertek. A kereskedelmi szerződés csak az egyetemi hallgatók kérésére lett nyilvánosságra hozva, de a teljes dokumentáció továbbra sem hozzáférhető.

Fedezd fel az év legizgalmasabb ajánlatát: te pihenj, mi pedig még jobbaká válunk!

A visszajelzések tükrében három fő tényező emelkedik ki, amelyek frusztrálóan hatnak a honlapon:

A mi kihívásunk abban rejlik, hogy nem vagyunk képesek további saját anyagokat előállítani, mivel körülbelül húsz önkormányzat egyetlen dinárt sem hagyott jóvá a beadványainkra. Ráadásul a Magyar Nemzeti Tanács, a pártházból érkező, kétes indokokra hivatkozva, már évek óta nem terjeszti elő a pályázataink támogatására vonatkozó javaslatait.

Segítsünk egymáson! Napi húsz dinárért (0,17 euró) legyél a Szabad Magyar Szó előfizetője, így megszabadulsz a felugró reklámoktól, elolvashatod a Plusz rovatban megjelenő cikkeket, és nem mellékesen ezzel is hozzájárulsz, hogy továbbra is a Szabad Magyar Szó legyen a legolvasottabb vajdasági magyar honlap és még több helyi témáról számoljunk be!

U.i. Ha a számunkra kedves előfizetőink száma átlépi a kétszázat, esküszöm, még egy olvasószerkesztő applikáció bevezetését is komolyan mérlegeljük!

Related posts