A Google továbbra is elkötelezett amellett, hogy megóvja az AI-alapú keresőjét.


A keresőcég homályos nyilatkozatából arra lehet következtetni, hogy az AI-alapú keresés előnyei, ha egyáltalán léteznek, nem mindenkire egyformán vonatkoznak.

A Google kereső találati oldalain található, mesterséges intelligencia által generált összefoglaló funkció már havi 2 milliárd felhasználót vonz, ami jelentős növekedés a májusban regisztrált 1,5 milliárdos adat után. Miközben a keresőóriás lenyűgöző statisztikákat mutatott be az AI-alapú funkciókkal kapcsolatban, a Pew Research Kutatóközpont legújabb tanulmánya aggasztó állításokat fogalmazott meg. A kutatás szerint a Google saját ökoszisztémáján belül tartja a felhasználókat, ezzel csökkentve a külső weboldalakkal való interakciót. Az AI-összefoglalókra vonatkozó vizsgálatok azt mutatják, hogy ezek alacsonyabb átkattintási arányt eredményeznek, ami a kiadók számára kedvezőtlen következményekkel jár.

A vállalat kommunikációja eddig folyamatosan hangsúlyozta elkötelezettségét a webes forgalom növelése iránt. Az AI Overview összefoglalók megtekintése után a felhasználók statisztikák szerint nagyobb valószínűséggel kattintanak a forráslinkekre, és több időt töltenek a híroldalakon. Liz Reid, a keresőmotorokért felelős részleg vezetője nemrégiben egy részletes blogbejegyzést írt az egyre aktuálisabb témáról, hogy megvédje a fejlesztéseket, vélhetően a kutatóközpont által megfogalmazott megállapításokra reagálva.

Reid szerint a kattintások száma nem csökkent az AI-összefoglalók hatására, sőt az eszköz több internetes keresést is indikál - bár ezen állítások alátámasztásához nem prezentált konkrét számokat és adatokat. A Google kritizálja a Pew Research által használt módszertant és a levont következtetéseket is. A vezető párhuzamot vont a korábban bevezetett olyan funkciókkal, mint a tudáskártyák és a sporteredményeket megjelenítő panelek, melyek szintén nem befolyásolták érdemben a kattintások számát. Ellenben a keresőcég meggyőződése, hogy az AI valójában jobb minőségű kattintásokat eredményez, tehát a linkekről az internetezők nem lépnek vissza rögtön és mélyebben olvasnak. Azonban ehhez az állításhoz sem sikerült számokat prezentálni.

A bejegyzés legérdekesebb aspektusa talán az, amikor Reid a tágabb, általános trendekre fókuszál. Megjegyzi, hogy ma már nem feltétlenül a Google az elsődleges választás a felhasználók számára; sokan inkább "autentikus hangokat és első kézből származó perspektívákat" keresnek. Itt lépnek színre olyan platformok, mint a Reddit, amelyek valódi, közvetlen véleményeket kínálnak. Nem meglepő tehát, hogy a keresőóriás 2024-ben partnerségre lépett e közösségi médiával, hogy felhasználja a bejegyzéseit az AI-modellek fejlesztéséhez.

A Reddit forgalma 2021 óta több mint duplájára nőtt, és ez a növekedés az utóbbi 18 hónapban különösen felgyorsult a platform megállapodásának bejelentése óta. Az aktív felhasználók száma naponta 21 százalékkal emelkedett, így ma már több mint 110 millió ember látogatja az oldalt. Bár elképzelhető, hogy a Google nem csökkenti a kattintások számát, a forgalom egy jelentős része olyan forrásokhoz áramolhat, amelyek az organikus keresési találatokban és az AI által létrehozott válaszokban is előnyben részesülnek.

A bejegyzés végén a fonal elvesztése Reid megjegyzésével kapcsolatos, amely azt sugallja, hogy a felhasználók néha "megkapják, amire szükségük van" az AI által generált válaszokból, és emiatt nem is kattintanak tovább. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztésnek lehet egy olyan hatása is, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Alapvetően, amíg a Google nem tud megbízható mutatókat nyújtani az állításai alátámasztására, lehetetlen pontosan meghatározni, hogy mi is zajlik valójában.

Related posts