Látványos hirdetés az online térben? Élénk reklám a közút mentén? Az emberi elme rendelkezik egy lenyűgöző adottsággal

Nem feltétlenül garantált, hogy egy weboldalon elhelyezett, túlzottan figyelemfelkeltő banner hosszú távon is hatékony marad. Az agyunk idővel hajlamos figyelmen kívül hagyni az efféle zavaró elemeket, mivel azokat zavaró tényezőként szűri ki. Egy nemrégiben készült tanulmány, amelyet egy nemzetközi kutatócsoport végzett, érdekes perspektívát kínál arról, miként alkalmazkodik az emberi agy a vizuális környezet gyakori zörejeihez.
Egy különös tanulmány során német és holland kutatók felfedezték, hogy az agyunk képes a tapasztalataink alapján kiszűrni a zavaró ingereket, így lehetővé téve számunkra, hogy a lényegre összpontosítsunk. Bár az első pillanatokban ezek az ingerek még hatással vannak ránk, a vizuális feldolgozási folyamatok idővel átalakulnak. Az agyunk egyfajta tanult elnyomással reagál, amely révén figyelmen kívül hagyja a zavaró tényezőket. Ez a tanult elnyomás kulcsfontosságú eleme az emberi látórendszernek, amelyet erőteljesen befolyásol az, hogy mennyire vagyunk képesek önkéntesen irányítani a figyelmünket.
Minderre a Lipcsei Egyetem és az amszterdami Vrije Egyetem kutatói mutattak rá. A szakemberek 24 önkéntest (férfiakat és nőket vegyesen) vontak be EEG-s kísérleteikbe, annak tisztázására, hogy a tanulás (megszokás) hogyan befolyásolja a figyelmet a nagyon észrevehető zavaró tényezők mellett, különösen akkor, ha ezek következetesen ugyanazon a helyen jelennek meg.
A résztvevők feladata az volt, hogy a zavaró tényezők tengerében megtaláljanak egy specifikus célobjektumot. Például arra kérték őket, hogy keressenek egy zöld kört, miközben egy vörös gyémánt folyamatosan a figyelmüket elterelte, mindig ugyanazon a helyen. Az EEG mérések jelentős eltéréseket mutattak az agyi reakciókban az idő előrehaladtával, ami arra utal, hogy az agy a vizuális információk feldolgozása során szinte azonnal kezdte el elnyomni a zavaró elemet. Ezen kívül kiderült, hogy a kísérlet résztvevői gyengébben teljesítettek a céltárgy pontos helyének meghatározásában, amikor a zavaró inger váratlan pozícióban jelent meg.
"Az eredmények azt mutatják, hogy az agy automatikusan reagál a figyelemfelkeltő ingerekre, de a tapasztalatok alapján képes fejlődni és hatékonyan kiszűrni ezeket" - nyilatkozta Norman Forschack, a kutatás egyik szerzője az egyetem közleményében.
Még mindig nem világos, hogy pontosan hogyan zajlik a vizuális információk feldolgozásának csillapítása a mindennapi élet különböző szituációiban, mint például a munkahelyre való ingázás vagy a megszokott környezetben való tájékozódás. Kutatók szerint azonban a közterületek, mint például az utak tudatos tervezése hozzájárulhat a biztonság növeléséhez, mivel lehetőséget ad az agy számára, hogy kiszűrje a lényegtelen vizuális ingereket.
A szakértők a The Journal of Neuroscience című tudományos folyóiratban publikálták megfigyeléseiket.