Ezért nem találhatóak biztonsági övek a vonatokon.


Miért van az, hogy az autókban és repülőkben kötelező a biztonsági öv használata, míg a vonatokon nem találkozunk hasonló előírásokkal? Ez egy érdekes kérdés, és bár elméletben indokolt lenne a biztonsági eszközök bevezetése, a gyakorlatban számos hátránya is lehetne ennek. Akár a vonatok szerkezetéből, akár az utazási élményből adódóan, a biztonsági övek bevezetése több problémát vetne fel, mint amennyi előnnyel járna.

A hullámvasutak mellett, valamint néhány különleges vonat, mint például a Sinkanszen szuperexpressz, a vasúton közlekedő járművek általában nem rendelkeznek beépített biztonsági övekkel. Amikor súlyos vasúti balesetek következnek be (és sajnos ezek időnként megtörténnek), mindig felmerül a jogos kérdés:

Nem meglepő, hogy a legtöbb nagysebességű járműben megtalálhatóak a biztonsági övek, hiszen ezek a védelmi eszközök rendkívül hasznosak lehetnek. Egy amerikai tanulmány szerint, ha helyesen használják őket, a biztonsági övek akár 45%-kal csökkenthetik az első ülésen utazók halálozási esélyeit autóbalesetek során, továbbá 50%-kal mérsékelhetik a súlyos sérülések előfordulását. Érdekes adat, hogy az Egyesült Államokban 1975 és 2017 között körülbelül 374 ezer ember életét mentették meg ezek a védőfelszerelések. A repülőgépek fedélzetén is találkozhatunk biztonsági övekkel, amelyek a turbulenciából adódó sérülések megelőzésének leghatékonyabb módját jelentik.

Bár a biztonsági övek jelentősen növelik az autók és repülőgépek biztonságát, ez nem feltétlenül igaz a vonatokra. Ezek a járművek eltérő tervezésűek, különböző módon közlekednek, és ami a leglényegesebb, az utasok elrendezése is más. Az autók és repülőgépek dinamikája teljesen eltér a vonatokétól, így a biztonsági megoldások alkalmazása nem mindig ugyanúgy működik.

A kutatások eredményei azt mutatják, hogy a biztonsági övek alkalmazása a vonatokon több hátrányt jelentene, mint amennyi előnyt nyújtana. A vonatos utazás kockázata ugyanis rendkívül alacsony, így a biztonsági övek bevezetése nem indokolja a ráfordítást. Bár előfordulhatnak tragikus balesetek, ezek statisztikailag meglehetősen ritkák: míg az autóbalesetek halálos áldozatainak száma körülbelül tízszerese a tömegközlekedési baleseteknek, amelybe a vonatok mellett a buszok, villamosok és metrók is beletartoznak.

A kontraszt a sérülések tekintetében még nagyobb: a mentalfloss cikke szerint 2023-ban az Egyesült Államokban 6542 vasúti baleset történt, míg a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal jelentése szerint a nem halálos közúti balesetek száma elérte a 2,44 milliót.

Nem meglepő, hogy Steven Harrod közlekedésbiztonsági szakértő 2015-ben a The New York Timesnak kijelentette: a vonatokon található biztonsági övek "statisztikailag nem nyújtanak számottevő védelmet".

Az övek felszerelése gyakorlatilag lehetetlen feladat lenne: a The New York Times elemzése szerint a legegyszerűbb és legolcsóbb alternatíva, a repülőgépekben alkalmazott kétpontos öv, nem nyújtana elegendő védelmet a vonatok utasai számára, mivel ezek az eszközök oldalirányú mozgáskor is védelmet kellene, hogy biztosítsanak, nem csupán előre és hátra. A biztonságosabb hárompontos öv, amelyet a legtöbb gépjárműben használnak, viszont nem illeszthető könnyedén a meglévő vonatülésekhez, így a vonatkocsik belső szerkezetének teljes átalakítása válna szükségessé.

Van még más gyakorlati probléma is, amit muszáj figyelembe venni: sok vonat úgy van kialakítva, hogy az utasok állva is utazhassanak, ami azt jelenti, hogy nem lehet mindenki számára övet biztosítani anélkül, hogy jelentősen csökkenne a szállítási kapacitás. De még ha az elsőtől az utolsó kocsig biztonsági öveket szerelnének be, akkor sem lenne egyszerű minden utast arra kényszeríteni, hogy használják is ezeket.

Végül, de nem elhanyagolhatóan, a biztonsági övek a vonatos utazás során akár kockázatosabbá is válhatnak, mintsem hogy fokozzák a biztonságot. Egy tanulmány rámutatott arra, hogy ha a vonatok merevebb ülésekkel és biztonsági övekkel lennének felszerelve, akkor a biztonsági övet nem viselő utasok "repülő projektilekké" válhatnak, és ütközhetnek az előttük lévő ülésekkel, illetve a biztonsági övet használó utasokkal. A brit Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Testület hasonló eredményekre jutott, hangsúlyozva, hogy míg a merev ülések és biztonsági övek csökkenthetik a sérülések kockázatát azok számára, akik használják őket, a nem használók esetében viszont növelik a sérülés veszélyét.

Related posts